I takt med att städerna växer i storlek blir flaskhalsarna i trafiken allt vanligare och allvarligare. Tid och sinnesfrid som går förlorad när man stannar i trafiken är två av de viktigaste faktorerna för förlorad produktivitet. Detta är särskilt problematiskt för personer som måste göra dessa resor regelbundet, till exempel på väg till jobbet eller skolan.
Dessa problem förväntas lösas av kollektivtrafiken. Ju fler som använder bussen eller tunnelbanan, desto färre bilar kommer att finnas på vägarna och täppa till körfälten. Det är lika bra att göra så som många andra gör i storstäderna, köp en elsparkcykel, vi rekommenderar https://elsparkcykeln.se för dig som ska köpa en egen elscooter.
Tåg och tunnelbanor är å andra sidan aldrig överbelastade. Bussar får ibland egna körfält, vilket gör dem effektivare. Men vad händer när till och med den närmaste kollektivtrafikpunkten ligger för långt bort? Vad händer om den närmaste busshållplatsen ligger några kilometer från ditt hem?
Är tunnelbanestationen för långt bort från din arbetsplats?
Eller är kollektivtrafiken så opålitlig eller ovanlig att den över huvud taget inte är något alternativ? Som en lösning på problemet med den sista kilometern har man föreslagit elsparkcyklar.
Alla transportfordon som uppfyller följande krav löser problemet med den sista milen:
Om det inte ägs kan det helt enkelt hyras via en delningsapp och kan transporteras av en person. Det är ganska snabbt och fastnar inte i trafiken.
Vi pratar om elsparkcyklar, som du kanske har gissat. De kan delas in i två kategorier: eldrivna och människodrivna.
el-cyklar, el scootrar och fatscooters är vanliga transportmedel i det här området. De kan alla drivas av elektricitet eller av människor.
Det finns några andra som drivs av elektricitet och som inte har någon mänsklig motsvarighet. Självbalanserande enhjulingar, enhjulingar och hoverboards är exempel på detta. Stora samhällen inser att det lönar sig att investera i infrastruktur som stöder rena, effektiva transportsätt.
Cykelbanor blir allt vanligare i städer över hela världen och de används av alla typer av cyklister, speciellt i storstäderna som Stockholm och Göteborg.
Vissa har till och med särskilda körfält för fordon som är snabbare än människor men långsammare än bilar. Alla dessa åkbara fordon är rimliga alternativ för den sista kilometern. Det är uppenbart att vissa är bättre än andra.
Transport på sista kilometern: batteridrivna vs. människodrivna åkbara fordon.
Till att börja med är elektriska eller batteridrivna åkbara fordon helt klart bättre än människodrivna.
På grund av batteriet väger de vanligtvis några kilo extra. Du kommer dock fram till din destination utan att vara utmattad, varm eller smutsig.
Det kostar nästan ingenting att ladda ett elfordon.
Själva resan är i princip gratis, precis som deras människodrivna förfäder. Dessutom kan många elektriska åkfordon användas på samma sätt som traditionella fordon (även om du sällan kommer att behöva göra det). Välj alltid den elektriska versionen om du inte absolut behöver den extra träningen från att trampa några kilometer själv.
Att äga eller hyra elsparkcyklar?
Elsparkcykel appar som Bird och Lime eller VOI har visat sig vara ett pålitligt svar på problemet med att transportera sig i städerna under el sparkcyklarnas hela historia. De är dock inte alls lika effektiva som att ha ett eget fordon. Vår slutsats är därför att det är en klar fördel att köpa och äga elscootern helt själv om man bor i en storstad!